Přetrvávající podprůměrné zastoupení žen v technice představuje nejen problém spojený se společenskými stereotypy, ale také překážku ekonomického růstu. V obecné rovině sehrávají technické obory na trhu klíčovou roli a výrazně podporují konkurenceschopnost státu. Dle výsledků průzkumů Českého statistického úřadu problém nízkého zájmu o technické obory pramení již z prostředí vysokých škol. Počet studentů, kteří se hlásí na technické obory představuje pouze 26% z celkového počtu studentů hlásících se na vysoké školy. V roce 2016 se jednalo o 22 300 studentů zapsaných na technické vysoké školy z celkového počtu 84 700 celkem zapsaných studentů. A pouze 33% z tohoto počtu tvoří ženy.
Stereotypy
Odpovědi na otázky týkající se nedostatku žen v technice se setkávají ve dvou bodech – předsudky a neinformovanost. Žena v technice je obraz, na který je často pohlíženo skepticky. Po dlouhou dobu platilo nepsané pravidlo, že ženy na techniku „nemají buňky“. Tenhle předsudek evokoval prostou implikaci, že nepřítomnost žen v technice je normální a přirozená, a tudíž se technické obory staly více méně výsadou mužské části populace. Průvodním jevem byla také často slabá informovanost žen o možnostech studia technických oborů a nízká sebedůvěra. Dost ale k negativům, genderová diverzita v technice má smysl!
Uplatnění a vyhlídky budoucích trendů
Technické zaměření v současnosti nabízí celou řadu výhod a benefitů. Jedná se především o pracovní uplatnění. Techničtí pracovníci jsou zpravidla vysoce cenění, a tudíž jim téměř nehrozí nezaměstnanost. Pořád více se mluví také o výhodách genderové diverzity v oboru, která v důsledku odlišného pohledu na věc může přinést nová řešení. Genderová diverzita podporuje také vyvážené pracovní prostředí. Ženy navíc představují poloviční podíl konečných spotřebitelů a uživatelů technických produktů. Z tohoto důvodu je účast žen na jejich produkci vítaná a podnětná.
Z průzkumů zaměstnanosti u zahraničních technických a IT magnátů vyplynulo, že společnost Apple zaměstnává na technických pozicích 20% žen, u korporací Google a Microsoft se pohybujeme okolo 17%, Facebook zaměstnává 15% žen.
A jaký trend ukazují domácí data?
Jelikož se v Talentice zaměřujeme na motivaci žen pro technické a IT obory a chceme bořit stereotypy, které nedávají ženám v tomto odvětví prostor, rozhodli jsme se prozkoumat, kolik žen je v naší interní databázi a jaké pozice si nejčastěji vybírají. Z průzkumu vyplynulo, že z celkového počtu kandidátů na technické a IT pozice v uplynulém roce, tvoří ženy pouze 11%. Nejvíce žen se nám podařilo umístit v oborech kvality, logistiky a technologie. Mezi tři nejčastěji obsazované pozice patří inženýrka kvality, specialistka logistiky a nákupčí.