Cookies

Můžeme pracovat s cookies, ať víme, jak to na našem webu žije?

Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který dnešní standard splňuje.

Aktualizovat

Trápí vás konflikty v práci? Využijte je ve svůj prospěch

Vzpomeňte si na váš poslední pracovní konflikt. Co jste si z něj odnesli? Vyšli jste z něj jen otrávení, demotivovaní a naštvaní na šéfa či kolegu, nebo vám naopak rozšířil obzory a umožnil nahlédnout na situaci z jiného úhlu pohledu? Přikláníte se k první variantě. Pak jste tu správně. Společně s našimi team leadery vám poradíme, jak zvládnout konflikty, využít je ve svůj prospěch a do budoucna jim předejít.

Vyhněte se nedorozuměním a ujasněte si fakta

„Já jsem nevěděl/a, že to mělo být hotové už včera.“ Aneb nejčastější příčinou konfliktu bývá nedostatečná či necitlivá komunikace a vzájemné nepochopení. Málo osobního kontaktu, nejasné stanovení termínu nebo nepřesné vysvětlení úkolu. Výsledek? Naštvaný nadřízený, naštvaný zaměstnanec, naštvaný klient. A přitom je řešení tak jednoduché. Buďte v kontaktu. Řešte věci v průběhu, a ne za pět dvanáct. Ptejte se, když vám něco není jasné, ujasněte si priority, sdílejte názory a nebojte se občas něco zopakovat.

A jeden tip navíc: Zvedněte se čas od času od stolu a promluvte si osobně. Neschovávejte se za e-maily, které neporozumění často jen prohloubí.

Řešte věci s chladnou hlavou

Přišel vám rozzlobený e-mail nebo se nevydařila pracovní schůzka. Emoce se ve vás bouří a máte chuť křičet, odejít, dát výpověď nebo alespoň napsat pořádně útočný e-mail na vaši obranu? Dejte si chvíli pauzu. Pokud to situace umožňuje, neřešte věci hned. Projděte se, uvařte si kávu a odpočiňte si. Poté si nastalou situaci znovu rozeberte. Podívejte se na problém komplexně, objektivně, a hlavně s nadhledem. Zhodnoťte, na čem jste a jaké kroky budou následovat. Uvidíte, že brzy najdete řešení. Uvědomte si, že kritika pravděpodobně neměla osobní charakter, nešlo o to vás naštvat ani ponížit. Ale stejně jako vy, má i druhá strana své profesní zájmy, které se snaží prosadit.

Nahlížejte na věci očima druhých

Cítíte se dotčení a nedocenění po nepříjemném rozhovoru se šéfem? Zkuste se vžít do jeho situace. Jak byste na jeho místě s jeho zodpovědností reagovali vy? A naopak, jste-li manažerem, vzpomenete si, kdy naposled jste vyjádřili vašim kolegům vděk za odvedenou práci? Nehledejte jen chyby, ale oceňujte úspěchy. V neposlední řadě je důležité si uvědomit, že jsme všichni jenom lidé. Zkuste být k sobě tolerantní a více shovívaví. Uvidíte, že i konflikt můžete vyřešit kompromisem, a ještě díky němu utužit vzájemné vztahy.

Co Tě nezabije, to tě posílí

Aneb když nejde o život, tak nejde o nic. Samozřejmě myšleno s nadsázkou, ale být nad věcí je při řešení konfliktů klíčové. Ať už pracujete v technice, IT nebo jiném oboru. Neshody zažíváme dnes a denně a pokud by nás měla položit první urgence o umytí nádobí v kuchyňce, tak se asi daleko nedostaneme. A věřte, že spor, který právě řešíte není středobodem vesmíru ani neznamená konec světa. Vnímejte pozitivně fakt, že se brzy vyřeší a zároveň přijměte to, že se nejedná o poslední konflikt, který budete absolvovat. Jedině tak vám může přinést prospěch a posunout vás dál ať už v profesním či osobním životě.

 

Mohlo by vás zajímat

Další články
Login