Generace Z nastupuje do zaměstnání - co se mladým nechce a jaké mají požadavky?
Generace Z, tedy lidé narození mezi lety 1997 a 2012, postupně vstupuje na pracovní trh a přináší s sebou nové návyky, hodnoty a očekávání. Tato generace vyrostla v době rychlého technologického pokroku, internetu a sociálních sítí, což ovlivnilo jejich pohled na svět práce a zaměstnání. Zatímco se některé jejich požadavky liší od předchozích generací, některé věci jsou stále důležité pro každého pracovníka. Jsou například přesvědčeni, že jejich práce by měla mít smysl a přínos pro společnost. Nechtějí pouze pracovat pro peníze, ale také hledají pracovní příležitosti, které budou mít pozitivní dopad na svět a pomohou řešit aktuální společenské výzvy.
Jedním z klíčových požadavků mladých je flexibilita v pracovním čase a možnost práce na dálku. Uvědomují si, že výkon práce nemusí být vázán na kancelář a preferuje možnost skloubit pracovní a osobní život.
Generace Z si cení příležitostí pro kariérní růst a rozvoj dovedností. Chtějí mít přístup k tréninkům, workshopům a dalším formám vzdělávání, které jim umožní rozvíjet své schopnosti a postupovat v kariéře. S rostoucím vlivem technologií v jejich životech mají mladší zaměstnanci přirozenou schopnost pracovat s novými nástroji a aplikacemi. Očekávají moderní technologické vybavení a digitální prostředí i ve svém pracovním prostředí.
Mladí mívají díky sociálním sítím větší rozhled o světě a o dění v něm, více tíhnou sociálním otázkám, a to vede i k požadavků diverzity a inkluzivity na pracovišti. Očekávají, že jejich zaměstnavatelé budou respektovat různorodost a vytvoří prostředí, které je přátelské vůči všem bez ohledu na pohlaví, rasu, národnost nebo sexuální orientaci. S tímto se pojí i důraz, aby i v rámci všech pohlaví a ras byli dodrženy rovnocenné platové podmínky a byla dodržena transparentnost ve vztahu k odměňování a kariérním postupům. Krom toho jsou více citliví na otázky spojené se životním prostředím, udržitelností a sociální odpovědností firem. Hledají zaměstnavatele, kteří se angažují v tomto směru a dbají na ekologické a etické postupy.
Generace Z klade velký důraz na průhlednost a důvěru v pracovním prostředí. Chtějí vědět, co se děje ve firmě, jaké jsou cíle a strategie, a chtějí mít možnost sdílet své nápady a názory s nadřízenými. Důvěra je klíčovým prvkem, který pomáhá vytvořit pozitivní pracovní atmosféru a umožňuje Generaci Z cítit se váženou a zapojenou do chodu firmy. Mladší ročníky vykazují vyšší míru flexibility a otevřenosti k novým zkušenostem, stále si cení určité míry pracovní stability. Zaměstnavatelé, kteří nabízejí jasnou kariérní perspektivu a možnost dlouhodobého růstu, mají větši šanci nalákat talentované mladé pracovníky. Nicméně také ocení pružnost v pracovních modelech, jako jsou dočasné nebo projektové zaměstnání, které jim umožní zkoušet různé obory a rozvíjet si široké spektrum dovedností.
Celkově lze říci, že mají své specifické očekávání a požadavky, které jsou výsledkem jejich zkušeností a hodnot, které formovaly jejich generaci. Flexibilita, sociální odpovědnost, kariérní růst a rovné zacházení jsou klíčové prvky, které zaměstnavatelé musí zohlednit, pokud mladé chtějí přilákat a udržet. Respektování těchto požadavků a vytváření inkluzivního pracovního prostředí je nejen prospěšné pro zaměstnavatele, ale také přispívá k dlouhodobé spokojenosti a produktivitě Generace Z, ale i ostatních zaměstnanců všech věkových kategorií.
_______________________________________
1) Millennials vs gen z’rs who are these people? [online]. Wellington: AtConsult, 2018 [cit. 2023-08-31]. Dostupné z: https://atconsult.co.nz/millennials-vs-gen-zrs-who-are-these-people/