V červenci tohoto roku realizovala personální agentura Talentica kvalitativní průzkum mezi uchazeči o práci. Do průzkumu byli zahrnuti manažeři, specialisté a absolventi v oblasti engineeringu a seniorní a juniorní IT uchazeči. Cílem průzkumu bylo zjistit, co očekávají od hledání práce? Jaké řeší problémy a s čím jim personální agentura může pomoci?
Z průzkumu vyplynulo několik hlavních požadavků a spoustu zajímavých tipů, na čem můžeme, jakožto personalisté, zapracovat.
“Šetřete nám čas.”
Nedostatek času a hektické tempo dnešní doby trápí nejednoho z nás. Hledejme uchazečům pozice na míru. O to by se měl snažit každý zkušený personalista. Berme ohled na zájmy uchazeče, jeho cíle a vize, ptejme se ho na požadavky. Nejprve zjistěme, v jaké lokalitě preferuje pracovat, zda je ochotný se stěhovat, jaké jsou jeho minimální platové požadavky a s jakou firemní kulturou se ztotožňuje. Až poté pro něj vyberme a prezentujme mu pozici. Opravdu stačí jen jedna, ale relevantní. Naplánujme pohovor, připomínejme termíny a poskytujme důležité informace k průběhu výběrového řízení.
„Nabídněte konkurenční výhodu.“
Výběrem vhodné pozice naše práce zdaleka nekončí. Jakou další výhodu můžeme, jakožto personální agentura, uchazečům nabídnout? Poskytněme detailní informace o firmě a pozici, o kterou se ucházejí. Uveďme je do firemní kultury a prozraďme jim zajímavé informace a tipy, které by jinde nezískali. Dejme jim konkurenční výhodu oproti “osamělým vlkům” zvenku, kteří si hledají práci sami.
„Buďte koučem a rádcem.“
„Nevíme si rady s přípravou životopisu a motivačního dopisu. Stresujeme se z pohovoru v angličtině a bojíme se, že u naší vysněné firmy vyhoříme. Jak nám s tím můžete pomoci?“ zaznívalo od uchazečů.
Ptejme se! Zjišťujme, z čeho má uchazeč strach a co ho při hledání práce nejvíce stresuje. Jedině dostatečná komunikace nám prozradí, na čem je potřeba zapracovat. Slabší angličtina? Zlepšeme ji. Zkusme s kandidátem pohovor nanečisto, prozraďme mu, na co se personalisté nejčastěji ptají a především buďme upřímní. Na rovinu řekněme, na čem je třeba „zamakat“ a co je potřeba zlepšit. Pokud se uchazeč na drobné nedostatky zaměří, má velkou šanci uspět i v případě, že nesplňuje požadavky na 100%.
„Poznejte můj obor.“
Vzdělávejme se! Nemusíme být vystudování programátoři ani elektronici na to, abychom porozuměli oboru a dovedli se vcítit do situace uchazečů, podrobně popsat náplň práce a rozpoznat, zda má uchazeč dostatečné znalosti a zkušenosti. Získávejme přehled o pozicích, učme se od našich klientů a kandidátů, navštěvujme odborné konference a školení. Mějme zkrátka oči otevřené a vnímejme svět, ve kterém se pohybujeme.
A co je naším přáním a cílem?
„Buďme rovnocennými partnery.“
Recruitment je jeden z nejdynamičtějších pracovních oborů. Komunikujeme s uchazeči i s klienty a snažíme se skloubit zájmy a požadavky obou stran. Vyžaduje to skutečně mnoho komunikace, trpělivosti, výdrže a času. Pracujeme intenzivně na naší úspěšnosti. Často jsou to dlouhé dny, kdy hledáme pro klienty jehlu v kupce sena a pro kandidáty jejich nové sny, tzv. „dream job“. Může se zdát, že někdy nestíháme popřemýšlet nad životopisem a udělat si čas na osobní schůzku.
Není tomu tak.
Každý den přemýšlíme, jestli by pro pana Nováka nebyla přeci jen lepší pozice manažera výroby než údržby a zda to pro něj bude dostatečná výzva, nebo jestli u klienta dohodneme zvýšení platu pro skvělého „javistu“.
Zajímáme se o uchazečovy aspirace do budoucna, snažíme se mu věnovat maximum času a vždy najít takovou pozici, která by mu seděla. Chceme být zkrátka dobrým partnerem, na kterého se bude moci náš uchazeč vždy obrátit. Ať už chce probírat pracovní záležitosti přes e-mail nebo si chce neformálně popovídat u kafe.
Protože je to náš „dream job“. Milujeme recruitment a chceme mít kolem sebe štěstí v podobě spokojeného klienta a uchazeče.
Posuňme se zase o krok dál.
Vše klaplo – kandidát dostal nabídku a přijal ji! Co ale očekává od svého zaměstnání? Někdo by mohl říci, že finance jsou to, na čem nejvíc záleží a motivuje zaměstnance setrvat v zaměstnání. OMYL! Zaměstnanci chtějí, aby jejich práce byla “MAGIC“. A co to obnáší?
Meaning – chtějí vidět smysl ve své práci a v tom, co dělají, ne jen bezhlavě plnit úkoly
Autonomy – chtějí mít volnost při rozhodování a být ve své práci samostatní
Growth – chtějí růst spolu s firmou a dosahovat stále vyšší cíle a učit se novým věcem
Impact – chtějí vidět, že jejich práce a nápady mají skutečný dopad a vliv na dění ve firmě
Connection – chtějí být součástí týmu a mít dobré vztahy s kolegy
Jste zaměstnavatelem, který ví, že může takovou práci nabídnout, nebo personalista, který hledá pozici pro svého uchazeče? Zamyslete se nad tímto článkem. Zkuste se vžít do situace uchazečů a zaměstnanců. Jaká by byla vaše očekávání při hledání práce?
O tom, co chtějí techničtí odborníci v roce 2016 přednášela zakladatelka Talenticy Darina Wiedermann Janíčková.
Zdroje dat:
Vlastní průzkum mezi uchazeči o práci
Vlastní prezentace z konference Prace 4.0. k nahlédnutí ZDE
https://www.decision-wise.com/5-keys-of-employee-engagement-magic/