Představte si situaci – hledáte práci a ze všech stran na vás vyskakují „exkluzivní a jedinečné“ pracovní nabídky. Rozkliknete inzerát a? Přečtete titulek, úvodní text a následně v 99 % případů zavíráte. Průměrná doba čtení inzerátu je pouhých 20 sekund. 20 sekund, které máme my, recruiteři, na to, abychom upoutali pozornost uchazeče natolik, že zváží i případnou změnu zaměstnání. Pojďme se podívat, jak na to.
Vyhněte se obecným frázím a klišé
Chcete-li uchazeči prodat vaši pracovní nabídku, musíte v něm vzbudit emoce, zachytit jeho pozornost, vyvolat v něm chuť číst dál a zareagovat. Inzerát musí být krátký a zároveň originální, čtivý a úderný. Jednoduché, říkáte si? Přesto se v praxi často setkáváme s opakem.
V poslední době stále více narážíme na nabubřelé až žoviální texty, které mají působit „free, cool a in“, ale ve skutečnosti uchazeče spíše odradí. SUPER firma hledá SUPERhrdinu, který bude v SUPER týmu řešit ne až tak SUPER problémy. Zní to SUPER, říkáte si, ale jestli se kandidát zrovna nevidí v roli ninji, tak to pravděpodobně zkusí u konkurence, která hledá „jenom“ dobrého konstruktéra. Na druhé straně stojí taková ta nic neříkající klasika. Mezinárodní společnost, dynamický kolektiv, přátelské firemní prostředí…. Co to ale přesně znamená? Bude uchazeč v kanceláři mluvit anglicky a po práci si dá s kolegy pivo na terase? Tak proč to nenapsat přesně tak – mluvte přirozeným jazykem, vyhněte se zbytečným formalismům a buďte konkrétní.
Vžijte se do role uchazeče
Jak by měl vypadat ideální kandidát, kterého chcete na danou pozici obsadit? A co vlastně ten náš vysněný uchazeč hledá? Otázky, které byste si měli položit na úplném začátku. Dáte příležitost absolventovi, pro kterého je klíčový kariérní růst a vzdělávání? Nabízíte flexibilní pracovní dobu, kterou jistě ocení studenti nebo maminky s dětmi? Hledáte zkušeného manažera, který preferuje zaměstnání bez častých služebních cest? Uveďte do inzerátu přesně ty informace, které pro ně budou zajímavé. Vysvětlete jim, proč je pro ně daná pozice vhodná a co získají.
Na formátu záleží
Jak už bylo zmíněno, dlouhé inzeráty se nesetkávají s úspěchem a doporučená délka je okolo 300-500 slov. Důležitá je také správná struktura. Pracujte s odrážkami a rozdělte inzerát do jasných sekcí, ať se v něm kandidát dobře orientuje. Můžete zaujmout třeba i tím, že se váš formát inzerce bude lišit od těch ostatních. Kromě standardní textové podoby jsou dnes oblíbená nejenom videa, ale i fotky nebo online prezentace. V případě, že vaše společnost funguje napříč různými sociálními sítěmi, nebojte se pracovat s formáty a zkoušet, který z nich vaši cílovou skupinu zaujme nejvíc.
Dejte inzerci přidanou hodnotu
Co odlišuje dobrý inzerát od těch tuctových? OSOBITOST. Má Vaše společnost příběh, který chytí kandidáta za srdce? Nebojte se s ním pracovat. Je Vaše firemní kultura něčím specifická? Představte ji. Nabízíte zajímavý benefit, který se vymyká standardu? Uveďte ho ideálně hned v úvodu inzerce, zvýšíte tím pravděpodobnost reakce až trojnásobně. Sečteno a podtrženo, sdělte v inzerátu co nejvíc unikátní a konkrétní informace. Pokud se v nich kandidát najde, máte vyhráno.
Máte nějaké další tipy, které se vám při psaní inzerátů osvědčily a v našem blogu nezazněly?